Idag har det varit stekhett och det kunde vi se redan på morgonhimlen, molnigt men soligt. Egentligen är värmen i luften inte så farlig, men solljuset gör att man känner sig som en kaka i en ugn. Mycket varm alltså. Välgräddad. Vilket jag för övrigt blev på eftermiddagen idag, då jag hade glömt att dra på ett extra lager solskydd och vi skulle tillbringa tre timmar i bushen på en game drive... 


Hur som helst. Dagens planer har varit osäkra. Line (min roomie) åkte till Antelope park idag så nu känns mitt rum väldigt tomt. Vi vinkade hejdå till henne när vi tog jeepen ut till lejonen och förberedde oss för både lion walk och Bush walk. Troligtvis var det min sista lionwalk här i Vic Falls så jag passade på att ta lite extra bilder, som komplement till de ca 1000 jag redan har...  

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

mitt i alltihop hör vi hur Leonard och några av the lion handlers säger att vi ska fortsätta framåt med lejonen eftersom det finns ett filmteam som håller på att göra en film om just lejonen, volontärerna och Victoria Falls. Kändes faktiskt lite coolt. Nu är jag typ D-kändis haha.


När vi hade kollat över lejonens enclosure så gav vi oss ut igen, denna gång utan lejon. Leonard tog med oss på en rundvandring i området och då fick vi lära oss ett och annat om hur lokalbefolkningen förr hade levt och vilka verktyg de använt. Vi hittade gamla knivar och yxor av flinta och andra stentyper. Mitt i allt kom en elefant. Hon är en rescue (yttersta delen på hennes snabel är avhuggen, den del som hon griper tag med, så hon kan inte överleva i vildmarken) men vi höll oss undan ändå. Jag fick se en spitting cobra också, stod en halvmeter-meter från den och Leonard sa att jag skulle backa undan då den är dödlig och kan spotta, hense the name. Inte riktigt så man vill sluta sina dagar.


Vi såg också en giftig fjäril. Förr hade man använt dessa till att smeta in pilarna man jagade med, för att förgifta och döda bytesdjuren. Ändå coolt. Den var förvillande söt. 


Kort efter detta och massa annan rolig fakta, begav vi oss hemåt och mot matbordet. Planen för resten av dagen var egentligen att ha ett overnight camp ute i nationalparken, men det skulle börja regna och vägarna blir då helt oframkomliga och vi ville ju inte bli fast därute så tyvärr fick det ställas in. Istället tröstade vi oss med nämnda game drive (leta efter djur i nationalparken) och vi fick se giraffer, buffel, kudu, impala, vårtsvin, flodhäst och mycket mer. På det hela taget en lyckad eftermiddag trots att jag blev grillad där uppe i jeepen. 

(null)


(null)

(null)
(null)

(null)

Ikväll har vi suttit runt elden och berättat historier och bara njutit. Även tacksamt utnyttjat att eldens rök skrämde bort all mygg. Vi var ju tvungna att göra en egen lägereld eftersom vi inte kunde campa! Där satt vi sedan och grillade marshmallows och klämde ihop dem mellan chokladkex. Ingen tokig kväll alls!

(null)


Nu ska denna aftersun-indränkta dam krypa till kojs.


Puss och kram 


Kommentera

Publiceras ej