Åhh min syster fyller år idag.. saknar familjen så mycket sådana här dagar!! Vi kommer ta igen det när jag är hemma igen men ändå, jobbigt att missa.. massa kramar på dig Lisa! 


Okej så: Min första riktiga dag i Antelope Park. Konstigt nog känns det som att jag varit här längre än bara en dag, för det har hänt så mycket. Så många intryck och umgåtts med så många av de andra volontärerna och interns. 


Dagen började med frukost- jag är, från Victoria falls, van vid att man tar sin egen frukost, fixar den själv men här fanns det en hel buffé. Gröt, fil, flingor, tre olika sorters toast och lite annat.  Kändes som om jag var på hotell haha. Lunchen och middagen var också jättegod så maten får definitivt ett gott betyg. Förutom detta finns det en bar här på campet, jag har redan öppnat en tab (såklart), där man kan köpa läsk, vin, öl, drinkar. En trappa ner under baren finns det ett café där man kan köpa cappuccino, latte, massa olika kakor, våfflor, pannkakor, toast, ja you name it. Man kan även köpa grymt goda smoothies. 

(null)

(null)

(null)


Hästar och mulor och även the house donky som heter Jackie, går runt lösa här bland våra lodges. 

Måste för övrigt berätta hur grymt söta alla hus är. Alla är stenhus med vasstak, helt underbart charmiga. Jag bor i en länga med volunteer rooms och jag har lyxen att ha ett fyramannarum helt för mig själv. 


(null)

Har installerat mig i en av överslafarna, tillsammans med mitt myggnät och en extra madrass. Gissa vem som sover som en prinsessa? 

Jag har hittills inte trampat på en groda men uppenbarligen är det vanligt här, finns även ormar i buskarna så man får vara noga med ficklampan på natten när man ska ut och röra sig till badrummen. 


Dagarna här ser lite annorlunda ut än i Victoria Falls. Här har vi fyra aktiviteter per dag, varav en brukar vara innan frukost. Så exempelvis idag var jag ledig innan frukosten pga att det var min första dag. Jag hade sedan introduktion till programmet och projektet och fick även höra mer detaljerad fakta om hur allt började vilket jag i stora drag visste, men inte på detaljnivå. Eftersom vi var effektiva och jag var den enda nya volontären som dessutom har koll på läget efter min vistelse i Vic falls, så kunde jag joina de andra på deras aktiviteter efter lunch. 

Efter lunchen blev det behaviour enrichment, vilket betyder att vi skulle göra leksaker åt de lejon som är i stage två enclosures, fem fullvuxna hannar. De var riktigt massiva...

Vi gjorde leksakerna av elefantbajs som vi plockade ur elefanternas natthägn ( de har fyra elefanter här som är halvtama, ska få träffa dem imorgon!!), vi plockade en höbal som vi tog isär och lindade runt elefantbajset och sedan hade vi även trädfiber att knyta samman med. 

(null)

(null)


Därefter la vi alla lejonleksaker uppe i olika träd och undangömt för att försöka utmana dem lite. Sedan släpptes de lösa när vi var utanför och det var några intensiva minuter när de rusade ut mot leksakerna och slogs om dem. 

(null)

(null)

(null)


När vi väl kom tillbaka här i campet så skulle jag på en snabb introduktion till lion walks och sedan ut och träffa de lite mer än 2 år gamla lejonen Tonga (m) , Tamuka (f) och Ruva (f). De är alla halvsyskon och har växt upp tillsammans. Jag passade på att ta några bilder trots att det var en stor grupp besökare som också var där... jag har förresten beställt min egen walking stick! Är hon knäpp,  tänker ni väl nu. Kanske. En av the lion handlers kan tälja och karva in mitt namn på en specialgjord pinne som är ämnad för lionwalks. Han skriver på ndebele och det kommer nog stå något i stil med "Kristin som går med lejon". Hehe. Det stämmer ju. 

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


Nu på kvällen efter middagen har vi suttit några stycken i baren och pratat och tagit en öl, så himla mysigt. Har redan lärt känna en hel del folk här och pratat en del med de som jobbar här permanent och jag ser verkligen fram emot att vara här dessa två veckorna! 

Har idag även träffat Mr Conelly som är grundaren till hela detta projekt och Alert, som är den organisation som driver projektet med stöttning av African Impact. 

Ser fram emot ännu en händelserik dag imorgon! 


Puss och kram 


Kommentera

Publiceras ej