Det känns som att jag har varit här i minst en vecka eftersom jag hunnit göra så mycket, men det är faktiskt bara min tredje dag. 

Kl. 07 imorse åkte vi upp till Tonga, Tamuka och Ruva som är lejonungarna vi promenerar med här, de som fortfarande är i stage 1. Max (en av the handlers) har tillverkat en specialgjord vandrarkäpp till lejonpromenaderna! Invigde den idag.

(null)


Det står "Kristin som går med lejon". Och så namnen på lejonen.Så snygg!!! Får se var jag ska förvara den på hemresan bara.. 

Det har varit riktigt kallt idag och lejonen är ofta mer aktiva då. När vi var ute och gick med dem jagade de varandra en hel del och Tamuka blev vansinnig när någon av de andra ville komma i närheten av det elefantbajs hon hade paxat. 

(null)


Vi lyckades ta några fina bilder trots livligheten. 

(null)

(null)

(null)

(null)


Väl tillbaka åt vi lite frukost, svepte en kopp kaffe och sedan bar det iväg igen, denna gången för enclosure cleaning. Det betyder helt enkelt att vi skyfflar upp allt lejonbajs och alla inälvor pch benrester som finns kvar efter det kött de fått. Vissa saker har legat där i några dagar, ruttet och fullt av maskar. Lejonen har doftmarkeringskörtlar och de används till att markera revir, men även lejonens bajs markerar deras revir då det utsöndrar en mycket skarp doft. Med andra ord stinker det. Det var hårt jobb och vi tömde minst 10 enclosures. Kan säga att armarna fortfarande värker haha. Dax tyckte jag var en mycket märklig människa som ville ha hägnen helt rena innan jag gick ut, inte de minsta benrester eller bajshögar skulle finnas kvar. Han tittade på mig och frågade "where you from Kristin?" Och när jag svarade Sweden så nickade han och sa "ahhhh now I understand. Yes swedish people are weird they want to clean everything up" Jag började gapskratta och sa att ska det bli rent så ska det och så viftade jag lite med bajsspaden framför honom. 

(null)

(null)


Vi hade tur nog att några av killarna som jobbar med meat prep kom precis när vi blev klara och vi hjälpte dem att lyfta av en styckad ko från flaket. Jag släpade med mig ett massivt bakben in i hägnet och när vi alla hade fått in allt kött, kunde vi ta del av the feed. Andra gången på två dagar för mig, av en slump! Sjukt nice!

(null)

(null)

(null)


Tillbaka och med lite lunch i magen var jag fullt beredd på en eftermiddag fylld av trädkapning med machete och att fylla igen diken. Dock blev det ändrat så att jag fick ha cub sitting, helt enkelt att umgås med de 5 månader gamla ungarna. Världens mysigaste!! Man måste disciplinera dem om de beter sig på ett sätt man inte vill uppmuntra. Tex om de biter eller river. Fick göra det med en av dem men han lyssnade direkt så det var inga problem! Såå mysig timme, satt där i solen och lekte lite med dem och bara njöt. De var väldigt lekfulla idag. 


Sist av allt hade jag research gällande Ngamo Pride, den lejonflock som är i stage 2 här, dvs förvildade lejon som sedan fått egna ungar ute i reservatet. De ungarna har aldrig haft närkontakt med människor och de ska sedan släppas ut i det helt vilda. De är 11 stycken, varav fyra "ungar" som är 6 år gamla. 

(null)

(null)


Efter ett tag kunde jag nämna fyra eller fem av de olika lejonen, lyckades hitta dem när de låg framför oss med hjälp av bilderna på släktträdet. För att bara första gången jag ens sett dem eller ens varit ute på research här så är jag nöjd med att jag kunde nämna några iaf. Några av de andra blev tydligen lite impade av att jag lärt mig detta så snabbt haha.. kände mig mycket stolt! Om man nu får skryta lite. 

Det var också väldigt spännande att få åka i den lilla gallerjeepen när vi gjorde researchen. Man sitter som i en bur, men taket och sidorna går att öppna. Vi kunde alltså stå upp genom taket under tiden vi körde dit och hem. Mycket vackert!! Och skumpigt. 

(null)

(null)


Nu på kvällen har vi chillat lite och jag äter både chips och choklad, överraskande va?


Imorgon väntar en mycket spännande och rolig dag!! Vi är några stycken som ska på Free to be Wild som kort beskrivet är ett rescuecenter som efter rehabilitering strävar efter att återföra så många av djuren som möjligt till det vilda. Längtar!! Och tydligen ska lunchen vara magiskt god, ser fram emot det. 


Puss och kram

Kommentera

Publiceras ej